تفسیر «بسم ا... الرحمن الرحیم» و خواص و آثار آن
ضامن آهــو
اطلاعات کامل و جامع در باره امام رضا(ع)،حرم،مشهد و ...

امام رضا(ع) در حدیثی فرموده است:

«معنی بسم الله آن است که نشانه­ای از نشانه­های الهی را بر خود می­نهم، و آن نشانه عبودیت است».

همچنین فرموده است: «بسم الله الرحمن الرحیم» نزدیکتر است به اسم اعظم خدا، از سیاهی چشم به سفیدی آن».

امام رضا(ع) فرموده است: «بسم الله الرحمن الرحیم» بزرگترین آیه در قرآن است».

امام رضا(ع) از پدرانش روایت کرده که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «بسم الله الرحمن الرحیم» یکی از آیات سوره مبارکه فاتحه­الکتاب است و فاتحه­الکتاب دارای هفت آیه است که تمام آن در بسم الله الرحمن الرحیم (جمع و خلاصه شده) است- از رسول خدا(ص) شنیدم که می­فرمود: خداوند متعال به من فرمود: «ما به تو سوره حمد و قرآن عظیم دادیم». خداوند بر من منت گذاشت و این سوره را در ازاء قرآن (مساوی قرآن) قرار داد و همانا خداوند حضرت محمد(ص) را به بسم الله مخصوص گردانید و امتیاز بخشید و به آن، او را شرافت و بزرگی داد و از پیامبران خود کسی را در این باره با وی شریک قرار نداد. جز سلیمان که از فاتحه­الکتاب (بسم الله الرحمن الرحیم) را به او عطا فرمود، و در داستان بلقیس در قرآن مجید فرمود: «نامه پرارزشی به سوی من افکنده شده! این نامه از سلیمان است، چنین می­باشد: به نام خداوند بخشنده مهربان».

آگاه باشید هر کس آن را بخواند در حالی که معتقد به ولایت پیامبر و خاندان پاکش باشد و از اوامر آنها اطاعت کند و با ظاهر و باطن آن آیه شریفه عمل نماید، خداوند به هر حرفی از آن یک حسنه به او عطا فرماید که هر یک از آنها از هرگونه خیر دنیا و اموال آن برتر است.

هرکس از اعماق جان به کسی که «بسم الله الرحمن الرحیم» را قرائت کند، گوش فرا دهد، خداوند به همان اندازه که به قرائت­کننده پاداش دهد، به استماع­کننده نیز (آن ثواب را ) عطا می­کند. پس سعی کنید از این ثواب و خیر کثیر بهره گیرید، و خود را از این نعمتی که به شما روی آورده، محروم نکنید. البته این گنج و غنیمتی است برای اهل دل (از این غنیمت هر چه می­خواهید استفاده نمایید) و مراقب باشید که وقتش منقضی نشود، زیرا در آن صورت حسرت آن در دل شما باقی خواهد ماند. »

برگرفته از کتاب نماز و دعا از دیدگاه امام رضا(ع) – نویسنده محسن کتابچی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : چهار شنبه 20 شهريور 1398برچسب:,
ارسال توسط حسین احمدپور مبارکه